Valencia, me gusta! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Esther Aa - WaarBenJij.nu Valencia, me gusta! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Esther Aa - WaarBenJij.nu

Valencia, me gusta!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Februari 2013 | Spanje, Valencia

Allereerst: feliz cumpleaños a mi madre! Hele hele heeeele fijne dag gewenst! :-)

Zo, dames en heren: mijn allereerste week in Valencia zit erop… WAT EEN INDRUKKEN!
Vooral de eerste week was ik ’s avonds doodmoe van alle indrukken van de stad, maar natuurlijk ook van mijn stage waar ik afgelopen maandag mee ben begonnen.

Mijn stage zal, zoals gezegd, plaatsvinden op een Spaanse talenschool genaamd Hispania. Hispania is samen met een andere school, Taronja, de bekendste talenschool in Valencia. Maandag werd ik om 9 uur verwacht om een toets te maken. Deze toets zou duidelijk maken op welk niveau van de Spaanse taal ik mij op dit moment bevind, dus A1, A2, B1, B2, C1 of C2, aangezien ik de eerste twee weken een cursus zal volgen voordat ik begin met mijn stage.

Toen ik aankwam werd ik gelijk hartelijk ontvangen door Kersten, de receptioniste en Duits van origine. Het grappige was dat er meteen volle bak Spaans tegen mij werd gepraat en ik het wel verstond, maar wat is het dan moeilijk om in goed Spaans uit te drukken wat je nu precies wilt of wat je wilt zeggen. De rondleiding door de school en het gesprek met mijn stagebegeleider was in het Spaans en ik moet zeggen: WAT PRATEN DIE MENSEN SNEL ZEG, GOEIENDAG! Het slist het ene woord na het andere woord aan elkaar en tussendoor wordt er wel honderd keer ‘VALE, VALE’ gebruikt, wat zoiets betekend als ‘oke?!’. Dus ik met m’n ‘Si Si’ en ‘Vale Vale’ geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven. Daarna heb ik nog wat docenten gezien en zij verwelkomden mij met een heus encatada-liedje, waaruit bleek dat ze het volgens mij leuk vonden om mij te zien! Nou, insgelijks :-)! Uiteindelijk kon ik, na de test (die uitwees dat ik nog op A1/A2 niveau zit) beginnen met mijn lessen. Superleuke en informatieve lessen, waarin alleen Spaans wordt gesproken in een klas van gemiddeld 7 leerlingen, waardoor je zelf ook de gehele tijd Spaans praat en het snel oppakt. Er zitten ontzettend veel nationaliteiten op school. Zo heb ik laatst met Amerikanen, Hongaren, Duitsers, Koreanen en Chinezen les gehad, supergrappig! Lars, de Nederlandse jongen die bij mij stage loopt, is inmiddels ook begonnen met lessen. Het is 4 uurtjes per dag les dus daarna hebben we nog genoeg tijd om de stad te ontdekken, want binnen 1 week is dat is bij lange na nog niet gelukt.

Er zitten trouwens wel erg veel Chinezen op die school, ZO! De ene na de andere komt de school binnen. Het is ook wel grappig dat al die Chinezen denken dat Lars en ik alleen maar de hele dag aan de wiet zitten.. Ik heb ze echt even moeten vertellen dat dat NIET zo is haha! Aankomende week heb ik nog 5 dagen 4 uur per dag les en daarna begint het ‘echte’ werk, mijn stage.

Verder grappig in Valencia; de Chinese winkeltjes. Wat heb ik gelachen! Serieus, die mensen hebben ALLESCH!! Ze zitten overal ,maar vooral in de zigeunerwijk die achter onze wijk ligt. Dat was ook nog wel een ding, want terwijl wij door die zigeunerwijk liepen, liep er een zigeuner midden op de dag glazen flessen op straat kapot te gooien met daarbij behorende Spaanse kreten .. dus! Apart. Anyway, wij naar de Chinese winkel; ik keek m’n ogen uit!! Alles hebben ze, compleet van eten tot wasknijpers en van handdoeken tot dingen die je gewoon eigenlijk echt niet nodig hebt, maar wat is het leuk om door die winkeltjes te lopen! Heerlijk georganiseerde chaos van rotzooi, je moet er wel van houden maar ik vond het echt té leuk! Trouwens; ook veel zwervers in Valencia, erg veel. Ze klimmen in ieder geval in containers en alles en lopen de gehele dag met hun complete inboedel (gewoon een verrotte winkelkar met alleen maar stinkvuilniszakken erin gepropt) over straat. We hebben ook sinds van de week een nieuwe overbuurman: een zwerver heeft een tentje gemaakt van allerlei oude spullen, dus a very warm welcome to him…

Ik verbaas me trouwens ook nog steeds, elke dag, elke keer over het verkeer. De vorige keer vertelde ik al dat de taxichauf nou niet bepaald een topchauffeur was, maar wat mij betreft kunnen al die Spanjaarden er NIETS van. Sowieso hadden ze hier geen zebrapaden, stoplichten, voetgangerspaden, fietspaden en snelheidsborden hoeven te plaatsen, want iedereen doet maar zo’n beetje waar hij/zij zin in heeft en rijdt over met gemiddeld 100 km/u. Ik ben dus heel erg blij als ik eind juni niet ben aangereden .. Zou in ieder geval een WONDER zijn! Ook kijken ALLE Spanjaarden ons heel vreemd aan en ook kijken ze ons telkens na. Oke, luister, ik snap dat ik met mijn lengte gemiddeld zo’n 75 centimeter groter ben dan de gemiddelde Spanjaard en dat ik er nou ook niet bepaald Spaans uitzie, maar zij kijken naar ons alsof we gesmolten ET’s zijn die als een stel malloten door de stad lopen, heel apart… Wij kijken hen trouwens ook vreemd aan, want als het 24 graden is lopen wij in hempjes, maar lopen zij (en dit is SERIEUS geen GRAP!) met handschoenen, een sjaal, een winterjas en een enkeling heeft zelfs nog een MUTS op .. D O E N O R M A A L!!!

Wij lopen er in ieder geval iets zomerders bij, dus vrijdag in de middag hebben we op het strand gelegen; het zonnetje scheen goed, maar het waaide ook behoorlijk waardoor we binnen no time compleet gezandstraald werden.. Het zat OVERAL; in m’n neus, wenkbrauwen, oren en als ik moest niezen of hoesten kwam er ook vrolijk een beetje zand mee. Maar diehards zoals Jody en ik zijn; tanden op elkaar, af en toe een beetje met je ogen knipperen om het zand eruit te laten lopen en gewoon keihard met je hoofd in de zon blijven liggen! Gelukkig is het sinds vanmiddag iets minder winderig, hallelujah!

Vrijdagavond was het dan zover, de ERASMUS party! Erasmus studenten zijn studenten van over de gehele wereld die naar Spanje komen om te studeren. Dat kan van alles zijn, maar meestal komen ze hier om de Spaanse taal te leren. Het leek ons de ultieme mogelijkheid om wat te socializen dus wij vol verwachting naar de TB club, beter bekend als superclub. Het was hartstikke leuk en er waren veel mensen, maar de club zelf had ik groter verwacht. Ik heb in ieder geval die avond volgens mij 5 talen door elkaar gesproken en op een gegeven moment heb ik zelfs een aantrekkelijk Spanjaard ervan overtuigd dat wij elkaar in Nederland 8 keer op de wang kussen als we elkaar voor het eerst ontmoette .. waarna hij dat keurig beleefd ook nog ‘ns deed .. :-) Mixdrankjes zijn hier trouwens echt super duur, 8 a 9 euro, dus dat gaat ‘m sowieso niet worden. Van tevoren gewoon goed indrinken en je komt de avond makkelijk door. De avond doorkomen was inderdaad gemakkelijk, alleen rond een uur of 4 voelde ik razendsnel een hand in m’n tasje en WEG was m’n portemonnee, inclusief 25 euro en m’n rijbewijs. Als een stel bezetenen hebben we nog op de grond gekeken of iemand hem daarop had laten droppen, maar helaas zonder resultaat. Gisteren heb ik samen met mijn huisgenootjes aangifte gedaan op een politiebureau wat meer op instorten stond dan dat het nog overeind stond maar goed; alles staat in ieder geval op papier en de politieman was knap :-).

Na een brakke zaterdag te hebben gehad ben ik vandaag samen met Jody naar CIUDAD DE LAS ARTES Y LAS CIENCIAS, supermoderne en mooie kunstwerken. We wisten niet dat het ZO groot en indrukwekkend was dus we hebben er best een tijdje rondgelopen en als echte toeristen lekker veel foto’s gemaakt. Het was ook nog eens prachtig weer dus we konden lekker shinen met onze zonnebrillen.

Morgen weer een nieuwe week, nieuwe ronde, nieuwe kansen! Aankomende week heb ik nog 5 dagen Spaanse lessen van 4 uur per dag (zwaar, ontzettend zwaar leven!) en vanaf de maandag daarop begin ik met het échte werk, maar voor die tijd krijgen jullie weer een nieuw verhaaltje met nieuwe belevenissen!

Het is weer een LAAAAAAANG verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie ’m leuk vinden!

We’ll keep in touch, hasta luego! Xx Esther

  • 03 Februari 2013 - 19:06

    Feike:

    ZJALOEZIEEEHIEEE! Loveyou prul, xxxx

  • 03 Februari 2013 - 23:55

    Margot:

    Hola guapa! Wat kan je toch leuk schrijven.. Moet je iets mee doen joh ;-)! Fijn dat je 't ondanks het bericht dat je van de week hebt ontvangen! Kop op lieffie, ben trots op je! Kisses

  • 06 Februari 2013 - 16:01

    D'n Den:

    Hola que tal? Buenas tardes! Meer Spaans kan ik niet hahahah! Leuk dat je 't naar je zin hebt, had niets anders verwacht!! Heeeeeeeel veel plezier en blijf schrijven, superleuk!! Xx

  • 07 Februari 2013 - 18:24

    Papa:

    Hoi Esther,

    Wat een mooi geschreven stuk! Je waant je er gewoon bij zoals je alles beschrijft en dan nog een paar van dielekkere zonnige foto`s erbij en het is helemaal compleet.
    Inderdaad daar veel "vamos al la playa" en hier "muchos" regen en sneeuw.
    Wat een verschil maar wat lekker ook.Het gaat prima met je want via skype en whatsapp hoor je natuurlijk nog veel meer.
    Grappig eigenlijk; de afschuw die ik in principe heb van de social media is in deze gevallen mijn grootste vriend! Ja ,het kan verkeren, papa op skype!!
    Waar het vroeger wachten was op een telefoontje of een kaartje is het nu ; "ff skypen?" en we zitten in elkaars woonkamer lekker te babbelen.
    Deze week je laatste Spaanse lessen en dan echt aan het werk.
    Heel veel plezier, zon en zoals ik al zei "Time of your life!" ( uit de film Risky Business met Tom Cruise) oftewel neem het ervan ,dit is de tijd!!

    Groetjes en liefs Papa

  • 10 Februari 2013 - 12:02

    Banenaaaa :

    geweldig esther hoe je kunt vertellen! ben blij dat het goed met je gaat. geniet van je nieuwe week en skype snel. dikke kus

  • 20 Juli 2015 - 21:21

    Adolf:

    bedankt voor de tip over de zwervers! ik neem mn mes mee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 22 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1444
Totaal aantal bezoekers 19922

Voorgaande reizen:

26 Januari 2013 - 04 Juli 2013

Stage in Valencia

Landen bezocht: